2017. okt 06.

Hallottál már Fertőzugról?

írta: hegyIVÁNdorló

Fertő-tavi biciklitúra / 3. nap

Fertőzug nem egy mai magyar kórház belosztályának a szűköcskés váróterme - bármennyire is ráillene arra ez a pejoratív, mégis otthonos érzetet keltő becézés. Ez valójában egy földrajzi tájegység, amelyet a jelenlegi birtokosai Seewinkelnek hívnak.

Számomra ez a vidék a Kánaán Mekkája és omegája. Valószerűtlen mozaikja a meseszép kultúrtájnak, és a háborítatlan szikes pusztának.

Én nagyon szeretem, ha egyszerre ömlik rám a tömény élmény, és a természeti nyugalom. Mint a sziklamászásnál egy zord hegyormon. Vagy korcsolyázáskor a Balaton közepén. Nos, hát itt is garantált a békesség, és közben rengeteg a látnivaló.

A jelzett kerékpárutak prímán behálózzák a vidéket, és pont olyan távolságokra vannak egymástól a falvacskák, ahogy a szomjas utazó torka megkívánja.

A terület bebiciklizéséhez a legjobb kiindulópont Illmitz. Innen Apetlonig nagyon kellemes az út, de nagyobb meglepetés itt még nem ér minket, eltekintve attól, ha az egyik gyereked egy formás böfögés után azt nem mondja, hogy: bocs Papi, véletlenül lenyeltem a Kilimandzsárót.

Vagy az, amikor valamelyik elmeséli, ahogy Júdás asztalt rezervál az utolsó vacsorához: "Huszonhat főre? Hiszen maguk csak tizenhárman vannak" "Igen, de ezek a hülyék mind egy oldalra ülnek!"

Apetlonból karnyújtásnyira van a Lange Lacke, az egész Fertőzug szívcsakrája. Óriási élmény körbebiciklizni, lehetőleg minden madármegfigyelő-toronynál álljunk meg. A körút egy része nem aszfaltos, de ez megéri az apró kényelmetlenséget. A tóban az éppen létező víztükör mérete rendkívül változatos, ám a tudomány tónak tekinti az egész, bicikliúttal körülölelt térséget, akkor is, ha esetleg éppen zöld rétet találunk ott, ahol tavaly még halak születtek és nevelkedtek azért, hogy egy gém - hopp bekapja őket.

A tó az alábbi képen éppen jobbra van, csak az idén eléggé visszahúzódott a vize. Sebaj, a helyén fű nőtt, azt lekaszálták, bebálázták, és otthagyták nekünk!

Az út mentén érdekes erkölcsi kérdésekbe is botolhatunk. Tíz éves Andris fiam például egyszer csak fellelt egy bukszát a földön. Az állhatatos jó nevelés gyümölcseképpen átadta a szüleinek bevizsgálásra. Ja, nem, nem oppardon.  Ő a felfedezés pillanatától magáénak érezte a kincset, csak mi szépen elkértük tőle.

Pár száz depressziós euró árválkodott benne, név és elérhetőség viszont egyáltalán nem. Azaz, hosszú kutakodás révén, valami újraoltási bizonyítvány sorai között felfedeztünk egy nevet. Kisvártatva leltünk egy pénztárblokkot is a közeli Andau kisboltjából. Bingo!, gondoltuk magunkban, mert ez volt a bolt neve. Azután estig arra is rájöttünk, hogy miképpen lehetne összekombinálni a megszerzett információkat. Odaadtuk a pénztárcát a 85 éves szállásadónőnknek, aki felütötte az andaui telefonkönyvet, - mert neki olyanja is volt - és ő megtalálta benne az illetőt. Gyors telefon, és nagy öröm a drót túloldalán.

Éppen esti biciklizésen voltunk amikor a tulaj eljött a vagyonáért. 40 euró sikerdíjat hagyott ott nekünk, amit azóta sem értek. Mármint, hogy miért pont negyvenet? Mindenesetre büszkén visszautasítottuk, amiért is Andris három napig duzzogott, hogy az az ő pénze volt. Ó a kis jellemtelen.

A gyerekek lefektetése után a házigazdáink megleptek minket egy üveg igazán drága borral, mert örömet okoztunk nekik a becsületességünkkel. Valóban illetlenség lett volna visszautasítani.

A Lange Lacke mellől a Zicksee vízicsúszdás strandjának ígéretével tudtuk továbbmozdítani a gyerekeket St. Andrea felé. A tó gyönyörű, a parti liget tündérszép, de a hűvös időben nem üzemelő csúszda mindezt azonnal feledteti a gyerekekkel, és a hangulatuk ellenségessé válik, sőt, durva személyeskedésbe csap át. Csak a kollektív szerződés tartalmát jócskán meghaladó mértékű fagylaltozással tudjuk elkerülni a tömeges felmondást.

Ez a strand is ingyenes a Neusiedler See Kártyával, amelyről részletesebben az előző bejegyzésben írok: kattints ide.

Visszafelé érdemes kerülni Fuchslochlacke felé, mert ez egy olyan nagyobb tó, amelyben tényleg mindenhol csak térdig ér a víz, ez mégiscsak kuriózum. El is engedtük az aprónépet egy hosszú túrára, de azt nem gondoltuk, hogy amikor 300 méternyire a parttól elérnek egy nádast, akkor majd nyílegyenesen belevetik magukat. Rémülten üvöltöttünk a torkunk szakadtából, hogy neeeeeeee! Szerencsére meghallották, és ki is hátráltak a Hany Istókká válás biztos csapdájából. Ott jártak szemben. (lentebb két régebbi kép, vihar előtt)

kep027.jpgA vízből soha nem elég, ahogyan a sörből sem. Mindkettő élvezhető az Apetloni Fürdőtónál, amely az egyetlen édesvíz az egész Fertőzugban. Ez ugyanis nem egy szikes pocsolya, hanem egy kavicsbánya mélyebb, talajvizet őrző medencéje. Nagyon finom a leve a több napi pácolódás után, mert hiszen a nagy Fertő-tó is kicsit ropiízű.

A gyerekeknek ki van téve egy csomó régi szörf, még összeveszni sem tudnak rajtuk.

Az ott fent a kocsma, hogy ki ne felejtsem.

Az Apetloni Fürdőtó Illmitzhez van ám közelebb, de nem úgy, hogy a kettő között fekszik. Olyan mintha a párizsi Eiffel-torony nem Londonban lenne, hanem Manchesterben. Ez van, ne firtassuk, csak menjünk oda.

Kitérő lehetőség Apetlonból:

Akinek belefér, az délelőtt még hozzádobhat plusz 15 km-t, hogy meglátogassa a Pamhageni Sztyeppe Vadaskertet, amely még véletlenül sem Pamhagenben van, hanem Wallern mellett. De oda lehet tekerni több úton, kis kerülővel akár épp Pamhagenen keresztül is. Jó kis hely, szépek az organizmusok, pad-asztal is akad odabent tízóraizni. Igazából önálló félnapos program is bátran szervezhető ide.

Kellemes vacsorát kívánok mindenkinek, aki idáig olvasta a betűket, Júdás foglaljon nektek asztalt!

Itt jártunk:

Linkek:

Apetlon

Pamhagen Sztyeppe Vadaspark

Lange Lacke

Zicksee Strand

Apetlon Fürdőtó

Szólj hozzá

kilátó Fertő-tó Fertőzug Bicikliút Kerékpárút Pamhagen kirándulás gyerekekkel Nationalpark Neusiedler See - Seewinkel Neusiedel am See Apetlon Zicksee Steppentierpark Lange Lacke Ausztria2