2020. nov 07.

A stájer autógyártás gyöngyszemei

írta: hegyIVÁNdorló
A stájer autógyártás gyöngyszemei

Stájerország - 3. nap

A mai napon egy 120 km-es autós körre fűzzük fel az alábbi látnivalókat:

  • Oberzeiring középkori ezüstbányája, amely már 659 éve nem termel
  • Kirándulás Lachtal sífelvonójával a Schönbergre, Európa legmagasabban lévő szélerőmű-parkjához
  • Fúvószenekari Múzeum Oberwölzben
  • Puch Múzeum - a stájer autóipar szíve-csücske
  • Bányamúzeum Fohnsdorfban - a világ legmélyebb barnaszén bányája
  • Gabelhofen Kastély - egy privát vízivár
  • Planetárium  - Judenburg főterén az 570 éves várostorony tetejében

Már ami ebből belefér. Aki ugyanis azt gondolja, hogy mindezt egy napba zsúfolni inkább büntetés, mintsem nyaralás, az jó helyen kapisgál. (Lásd még: "Bécs ezer csodája a legolcsóbb busszal / találkozó hajnali háromkor a Népligetnél").

Lássuk tehát, melyekbe sikerült ténylegesen belekóstolnunk, és mi maradt meg legközelebbre.

p10109251.jpg

Oberzeiring

A környékbeli leletek alapján az ezüstbányászat 3000 évvel ezelőtt vette kezdetét Oberzeiring hegyeiben. Szeretnénk minél többet megtudni erről a regényes múltról.

Az éjszakai kiadós esőzés után szemerkélő esőben gyűlünk össze a falu középkori főutcáján lévő bejáratnál. Mai szemmel kicsit furcsa, hogy a régi tárnák a települések központjában nyílnak (hogy közelebbit mondjak, például a Felvidék bányvárosaiban, Selmecbányán és Körmöcbányán is). Pedig teljesen kézenfekvő, hogy eleink az érclelőhelyek tőszomszédságában eszkábálták össze első, ideiglenes szálláshelyeiket, amelyek az évszázadok során várossá nőtték ki magukat.

p1010887.jpg

p1010920.jpg

A tárók hossza 80 km, amelyből pár száz métert mutatnak be. A "tanösvény" bejáratára egy tüdőszanatóriumot építettek, szintén a praktikum jegyében. A betegek így pizsamában slattyoghatnak le a föld alatti alagutakba, ahol páradús, magas radonkoncentrációjú és csíramentes levegőt szívhatnak a tüdejükbe - amely közeg, így együttesen, a legjobb gyulladáscsökkentő.

p1010888.jpg

p1010889.jpg

p1010893.jpg

A bányáról az 1265 utáni évekből vannak az első írásos emlékek. Ezekből tudjuk, hogy 1361-ben egy vízbetörés árasztotta el az összes mélyebb járatot, és egyetlen bányász sem élte túl a katasztrófát. Az azóta eltelt bő 600 évben - a kitermelés folytatása reményében - sokan próbálták leszivattyúzni a vizet, de senki nem járt sikerrel. (Például 1506-ban I. Miksa császár, 1738-1746 között Mária Terézia császárné, 1922-24-ben pedig az osztrák állam)

Szakavatott vezetéssel bóklászunk az alagutakban. Érdekes, hogy mivel bányalovak használata - a szűkösség miatt - szóba sem jöhetett, itt kutyák hátán szállították az ércet a felszínre. Az ilyen bányák járathálózata rendkívül szövevényes, hiszen mindig az ezüstteléreket követték, bármerre vezessenek is azok.

p1010906.jpg

A befoglaló kőzet mindennek mondható, de szépnek semmiképpen. Talán ezért próbálják feldobni a túrát a színes megvilágítás percről-percre váltakozó kavalkádjával. Bennem ez inkább olyan érzetet kelt, mintha egy őslény zsigereiben kirándulgatnánk. 

Egy másik bejáraton bukkanunk a felszínre, de előtte még vágyakozó pillantást vetünk a sziklasír-borhűtőbe betárolt palackok kikandikáló kupakjaira.

p1010918.jpg

Tauern szélerőmű-park

A Lachtal székes felvonója kizárólag kedden és szombaton fuvarozza felfelé a bakancsosok seregeit. Ma kedd van. Ebből következően szomorkás csalódással silabizáljuk ki az alsó állomásra kitűzött cetlit: "Az egész napos eső miatt zárva". Ezt a magunk részéről a nedvedzős klíma bántó túlreagálásának érezzük (mi simán mennénk felfelé), de a valóság tényleg az üzemeltetőt igazolja. Rajtunk kívül csak néhány harcedzett nyugdíjas toporog a töküres parkolóban, a tömegek otthon maradtak.

Túra híján mesélek pár érdekességet a hegyről.

Mi alapvetően kirándulni készültünk ide, hiszen a felvonó felső állomásáról egy óra alatt elérhető a a Hoher Zinken 2222 m magas, háborítatlan csúcsa. Ám nem lehet nem tudomást venni a másik irányban fellelhető szélerőmű parkról. A 2002-ben idevarázsolt létesítmény 2016-ig a legmagasabban lévőnek számított Európában.

c-weges-3-gipfel-wanderung-lachtal-4-e1593413730191-600x366.jpg

Első blikkre - sok olvasómhoz talán hasonlóan - én is azt gondoltam, hogy mindez a táj megbocsáthatatlan elcsúfítása. De azután, látva a környékbeli hegyvidék többszáz érintetlen hegygerincét, arra jutottam, hogy fel kell nőnünk érzelmileg a világ új kihívásaihoz, és megszerettem a szélkerekeket a hegy tetején.

A gyönyörű alpesi rétek is úgy keletkeztek, hogy az emberiség legeltetni kezdett. Addig, azokban a magasságokban mindenhol erdő volt. Egy álomszép folyókanyart is gyönyörűnek tartunk, de még szebbnek, ha várrom éktelenkedik a tetejibe. És a budapesti Duna-hidak látványa a Gellért-hegyről? Vajon siratjuk-e, hogy a rómaiak idejében természetesebbnek hatott a látvány?

Egy szó mint száz, én kifejezetten lelkessé váltam a hegyi innováció iránt. 

8.jpg

cweges3gipfelwanderunglachtal3.jpg

Az első szélturbinák lapátjait egy Kamov Ka-32 szállító helikopterrel próbálták feljuttatni 2002 augusztusában, sikertelnül. Mert a gép teherbírásának számításakor nem vették figyelembe a nagy meleget. A meleg levegő ugyanis ritkább, és a rotorok egyszerűen nem fejtettek ki elég felhatóerőt. Mindenki meglepődött, amikor a pilóták közölték, hogy hűvösebb időben majd menni fog a buli. És szeptemberben, amikor 20 fokkal hidegebb lett, valóban a levegőbe emelkedett az óriásgép, és felcuccolta a lapátokat a hegyre.

Egy ikonikus képpel búcsúzom a hegytől, amely Hannes Arch, a világhírű stájer műrepülő szlalomját mutatja be. Ő sajnos már nincs közöttünk. A kiváló pilóta 2016-ban helikopterrel vitt ellátást a Grossglockner közelében fekvő Elberfelder Hüttébe, amikor a gépe a hegyoldalnak csapódott. Mellette ült a menedékház üzemeltetője, aki túlélte a balesetet.

arch-beim-highspeed-slalom-am-tauernwindpark.jpeg

(fotó: RedBull)

Oberwölz

A hegyről lekanyarogva a számunkra eddig teljesen ismeretlen Oberwölz felé teszünk kitérőt. Ez a városka is egy csipetnyi, a turizmus által nem bolygatott középkor. Az északi városkapun áthaladva rögtön balra találjuk a Fúvószenekari Múzeumot (Blasmusikmuseum).

p1010930.jpg

4.JPG

Elkámpicsorodva konstatáljuk, hogy éppen a szieszta idején toppannunk a sramliszentély ajtajába. Hiába, mindig az a legvonzóbb, amit nem kaphatsz meg. Fájó szívvel mégis úgy döntünk, hogy nem várjuk meg a másfél óra múlva esedékes nyitást.

 (fotó: Blasmusikmuseum)

De ha már itt vagyunk, megcsodáljuk a déli kapunál emelkedő román kori templomokat.

p1010925.jpg

p1010926.jpg

p1010922_osszeallitas.jpg

p1010921.jpg

A főtérre implemenetált SPAR-ban vásárolunk ebéderevalót a családnak, amelyet az alábbi padon kebelezünk be. A virágládának támasztott - jelentéktelennek tűnő - zöld hátizsák hamarosan a főszerepet kap regényes életünk egyik szánalmas fejezetében.
p1010928.jpg

p1010929.jpg

p1010924.jpg

Az alábbi filmecske a legkiválóbb kedvcsináló Oberwölzhöz.

Az ebédet levezető rövid sétát követően lendületesen tépünk tovább Judenburgba, az ottani látnivalók nagyszerűségétől feltüzelve. Ám odaérkezvén, a lelkesedés heve egy pillanat leforgása alatt változik át lázálommá, amikor kiviláglik, hogy Juditom zöld hátizsákja immár nem szerepel az autóban fellelhető megannyi motyó kelléktárában. A poggyász rútul elveszett , benne a nőm összes iratával, pénzével és telefonjával egyetemben! De vajon hol? 

Judit nem esik kétségbe. Azonnal megnevezi a főtéri padot Oberwölzben, miszerint ott tette le végleg, ez szinte biztos.

Judit kétségbeesik, hiszen annyi helyen hagyhatta a becses tárgyat ebben a részvéttelen univerzumban! És ha mégis annál a padnál maradt, azóta bárki bekebelezhette.

Egy szó mint száz, otthagyom a családot Judenburg főterén, és fürgén visszaszlalomozok 40 km-t a megjelölt pontra. Úgy érzem, én vagyok a világ legszerencsésebb embere. Hiszen alig fél órával ezelőtt, a Mura völgyében autókázva az járt a fejemben: mennyire szeretnék vissztérni ide valamikor! És hipp-hopp, már itt is vagyok újra!

A szökött hátizsák szerencsére ott lapul a muskátli fedezékében. Hiába vette rá fenyegetéssel a gyanútlan kétszikűt a rejtegetésére, nekem sikerült nyakon csípnem, mielőtt újabb gaztettre ragadtatná magát.

Judenburg

A gyerekek közben türelmesen verekedve várnak Judenburg központjában, a Puch Múzeum előtt, ahová megérkezésemkor rögvest be is térünk.

A Puch cég biciklivel kezdte az ipart, de hamar felismerte a benzingőz rohamos vonzerejét. 1903-ban már motorkerékpárokat, 1904-ben pedig autókat is kezdett gyártani. 1912-ben - amely évig Johann Puch személyesen vezette a vállakozást - 300 autót, 300 motort és 16 000 kerékpárt barkácsoltak össze.

p1010935.jpg

Annak idején Puchék gyártották a Habsburg család császári limuzinjait is, de a mai közönségnek kétségtelenül a Fiat 500 licensze, a pirinyó Steyr-Puch számít kultikusnak.

Imádnivalók a kisteherautók, ám valahogy idekeveredett egy Citroen DS is. A futurisztikus járművet tizennyolc küzdelmes év titkos fejlesztése után mutatták be 1955-ben a Párizsi Autószalonon. A nevezetes napon, az első 15 percben 743 darab autót rendeltek meg a lelkes fanatikusok, majd a nap végéig összesen 12 000-et. A bemutató tíz napja alatt 80 000 kocsi fogyott el. Ezt a rekordot csak 61 évvel később sikerült bármilyen gyártónak túlszárnyalnia, amikor Tesla Model 3-ra egyetlen nap alatt 180 000 megrendelés érkezett.

A következő termekben motorok, robogók és biciklik széles tárháza látható, a kínálat lenyűgöző!

Némi öniróniával, egy tanyasi fészer díszleteibe helyezve mutatják be a járműveik életciklusának utolsó fejezetét, a tyúkól fázist.

p1010941.jpg

Hazafias lelkünket melengeti az ipartörténet egy további szegmense. Nemcsak Steyr-Puch létezett ugyanis, hanem Steyr-Ikarus is! De ilyen jármű sajnos nincs itt kiállítva, hiszen nem Puch.

wheelsage_org.jpg

fotó: wheelsage.org

belsoseg_blog_hu.jpg

fotó: belsoseg.blog.hu

Fohnsdorf

A Judenburgtól pár km-re északra lévő különálló településen található a Fohnsdorfi Bányászati ​​Múzeum. A terület közepén álló 47 méter magas bányatorony már messziről iránytűként szolgál az érkezőknek.

p1010948.jpg

p1010945.jpg

Az alul feketéllő háromemeletes kas szállította a csilléket és a bányászokat a torony alatti függőleges aknában, amely sajnos már el van tömedékelve, így nemhogy látogatni, de belenézni sem lehet. Ami igazán kár, hiszen a világ legmélyebb barnaszén-bányájaként, 1200 méteres mélység tátongott a torony alatt, ami ugye 4 darab Eiffel-torony avagy 40 panelház.

Az udvaron gépek heverésznek és egy tűznélküli mozdony is. Igen, szakszerűen így nevezik azt a járgányt, amelynek nincs saját fűtése, csupán egy dagadt gőztartálya, amelyet néhány óránként egy távolabbi ponton letelepített kazánból tölt fel friss gőzzel. Robbanásveszélyes üzemekben, mint például egy szénbánya, csakis ilyen gőzmozdonyt javallott használni.

Az épületben lévő kiállítás, illetve a kis bemutató bánya, óránként és csoportosan tekinthető meg. Az utolsó, 3 órai csapat már bent tartózkodott, és sajnos utólag nem csatlakozhatunk hozzájuk.

Gabelhofen kastély

Visszaúton érdemes egy percre megállni a kőhajításnyira (szénhajításnyira) büszkélkedő Schloss Gabelhofen szállodánál. A mesébe illő vityilló különböző nemesi családok meghitt fészkéül szolgált az elmúlt 600 évben.

p1010952.jpg

p1010950.jpg

p1010951.jpg

Judenburg - második felvonás

Az este 6-kor kezdődő planetáriumi szeánszra foglaltunk előzetesen helyeket, ám előtte van még némi időnk beolvadni a környezetbe. Olvadozunk. A programot adó Sternenturm planetáriumot egyébként igazán könnyű megtalálni; ott van ni, a 76 méter magas várostorony tetejébe applikálva!

p1010955.jpg

A torony  1449 és 1509 között épült. Fő funkciója a kémlelődés és a harangozás volt. A kondítással megbízott szakember - és családja - mindig is ott lakott a harangok feletti, teraszos tetőszint zugaiban, és nem hiszem hogy sűrűn lejártak volna pisilni, ha értitek mire gondolok. A 20. század azonban itt is a modernizáció szelét hozta. A toronyórát is felügyelő Lorenz család 1933-ban kitört az évszázadok béklyójából és mintegy 44,4 m2 területű, komfortos otthonná bővítette a toronylakást. A harangok és az óra utolsó magaslati családja - Gurnigék - 1970. november 1-jén hagyták el a valódi air b'n'b-t.

p1010956.jpg

A toronyba kényelmes lift visz fel. A planetárium 3D vetítéseinek a kínálata egészen elképesztő. 26 különböző műsor van repertoáron, nem volt könnyű választanunk. Ízelítőül:

  • a teljes univerzum térképe,
  • űrhajóssá válni és űrhajósként élni,
  • a sötét anyag mibenléte,
  • az élet eredete,
  • fekete lyukak,
  • a világegyetem felfedezése,
  • mélytengeri kaland

p1010971.jpg

p1010973.jpg

Tágas és dizájnos ügyféltérbe és boltba jutunk. Nem tudtam elképzelni, hogy ezután még hová és miként fér el odafent Európa legmodernebb planetáriuma, de szerencsére találtam róla egy rajzot. Hát így.

3d_sternenturm-planetarium-judenburg.jpg

A pazar előadás után körüljárjuk a gangot a lemenő nap fényeivel beragyogott táj dicsőítésére.

p1010967.jpg

p1010962_1.jpg

p1010957_1.jpg

p1010960_1.jpg

A zöld mezőkön túl, a hegyek lábánál fekszik Fohnsdorf, és 1200 méterrel lejjebb a szén.

p1010963.jpg

Fárasztó, fordulatos, a terveinket részben keresztülhúzó, de mégis minden elképzelésünknél tartalmasabb nap végén zötyögünk vissza a közeli kempingünkbe. 

Itt jártunk:

2_8.JPG

kepkivagas_41.JPG

Linkek:

Steirmark Card, amivel mindenhová ingyen jutottunk be

Oberzeiring Ezüstbánya Múzeum

Lachtal

Ez is Lachtal

Osztrák Fúvószenekari Múzeum Oberwölz

Bányamúzeum Fohnsdorf

Gabelhofen kastély

Puch Múzeum Judenburg 

Planetárium Judenburg

 

 

Szólj hozzá

Ausztria Schönberg Stájerország Planetárium Lachtal kirándulás gyerekekkel Steiermarkt Card Oberzeiring Fúvószenekari Múzeum Oberwölz Puch Múzeum Fohnsdorf Gabelhofen Judenburg Ausztria2