2020. máj 21.

A vízesések helye a Maslow-piramisban

írta: hegyIVÁNdorló

Júliai-Alpok - 3. nap

Gozd Martuljek nem egy világváros. Néhány hegyi tanya laza szövedékéből vált a múlt században a mai kellemes, de semmi érdekfeszítőt nem mutató üdülőfaluvá. A közelben lezúduló vízesések révén viszont mégis jelentős hírnévnek örvend.

Aszfaltúton sétálunk ki a faluból délnek tartva, egészen a faszénégetők hagyományos életét bemutató pihenőhelyig. A táj már a faluból nézve is sokat ígérő.

Kisvártatva beérünk a szurdokba. Ezen a részen komoly kőomlások történnek néha, amelyek miatt időszakosan lezárják az útvonalat, szóval érdemes előre tájékozódni a viszonyokról.

Egyre hangosabb dübörgés készít fel minket a nem mindennapi látványra, hogy azután a susnyásból kibújva megpillantsuk a csodát. Elérjük az Alsó-vízesést (Spodnje slap).

Jól kiépített ösvényen jutunk fel arra  a kilátópontra, ahonnan a leginkább érdemes fotózni az 50 m magas zuhatagot.

Meredek ösvényen kaptatva búcsúzunk a vízeséstől, és hamarosan egy meseszép rétre érünk, amelynek sarkában ott lapul az Ignotui Faház (Brunarica pri Ingotu).

A hangulatos viskó nyílt tűzhelyén tradicionális egytálételeket készítenek, de különféle gyógynövényteákat is magunkba szippanthatunk, a kuglófszerű süteményekről nem is beszélve.

A rét fenti sarkán túl, egy újabb tisztáson lelünk rá az 1924-ben épült Finžgarjeva-kápolnára

Kedves kis hely ez is, és kiválóan alkalmas arra, hogy a lelkünk mélyére tekintsünk. A vágyaink és a lehetőségeink mérlegelésével meghozhatjuk az univerzum jövőjét semmiben sem befolyásoló döntésünket: vállaljuk-e a felső vízesésig vezető megpróbáltatásokat, mindennemű épülésünkre, vagy inkább mégsem.

Nos, hiába a hatásos felvezetés, végül is nem mi, szülők döntöttünk. A kisgyerekeinkbe ugyanis - dacára a temérdek nívós gyerekversnek - kevés pátosz szorult, így ők nem a lelkük, hanem a hátizsákunk mélyére tekintettek, és megállapították, hogy nincs ott annyi édesség, amellyel egy ekkora expedícióra vállalkozhatnának.

Tehát, mi visszafordultunk innen, de ejtek pár szót a nagyobbik túráról is. A Felső-vízesés (Zgornji slap) eléréséhez még 400 m szintet kell kapaszkodni, alig több mint 1 km-nyi távolság leküzdésével. E két szikár adatból remekül lehet következtetni az útvonal meredekségére.

Több szakaszon is acélsodrony kapaszkodó segíti a sziklákon való feljutást, de via ferrata felszerelés nem feltétlenül szükséges hozzá. (Bár egyes esetekben kifejezetten kellhet, erről itt olvashatsz). Így fest az áhított cél.

2736px-zgornji_martuljkov_eslov_nia_agost_2013_panoramio_960x1280.jpg

Visszafelé ugyanott megyünk, ahol jöttünk, ám az Alsó-vízeséstől választhatjuk a szurdok helyett a felette lévő erdőben vezető ösvényt, amely egy szép kilátóhelyet is érint.

A kisebb túra hossza 5,2 km, a szintkülönbség 210 m.

A nagyobb túra 7,8 km, a szintkülönbség 600 m.

Ha valaki szeretne egy kőkemény via ferrátát is beiktatni, akkor nyert ügye van, ugyanis Gozd Martuljek északi határában - mindössze 5 percnyi csatangolással - ott találja a Jerman mászóutat. Beszéljen helyettem ez a kis videó.

A faluban is akad azért látnivaló a túra utánra. A Szlovén Alpin Múzeum a legmenőbb osztrák nemzeti parkok élményközpontjainak a példáját követi. A színvonalas kiállítások mellett izgalmas interaktív játékokat kínál a kisebbek számára a földtan, a víz és az élővilág megannyi aspektusáról.

Egy valódi mentőhelikoptert is megcsodálhatnak a gyerekek, és kipróbálhatunk egy olyan bivakdobozt, amelyet általában szintén helikopterrel szoktak egészben kitenni a legmerészebb szirtekre, hogy ott nyújtsanak menedéket a váratlan éjszakázásra kényszerülőknek. Én is aludtam már ilyenben, és akkor az tűnt számomra a legfejedelmibb lakosztálynak.

Még egy látnivalót tudok ajánlani a faluban, a Šmerc házat, amelyet a bajor Schmerzin úr épített 1778-ban, és az ő leszármazottja, a hegyivezető Jurij Skumavec Šmerc alakította át az 1800-as évek végén, hogy turistafogadóként üzemeljen. Sajnos csak kívülről lehet megnézni.

Egyetlen vágyunk maradt a mai napra. Beleszuszakolni a maradék időbe a Triglav északi falának a megcsodálását. Lássuk hogyan sikerült.

A tíz percnyi autózásra lévő Mojstrana faluból indul a Triglav alá vezető hosszadalmas út, végig a Vrata völgyén. Kábé 4 km megtétele után szinte az utunkba áll a Koča pri Peričniku ház. Számtalanszor hivatkoztam én már egyszerű életem során mindenféle utamba tolakodó kocsmákra, de ez itt tényleg igaz. A lenti képen látható, - az asztalok között húzódó - aszfaltcsík nem a kerthelység része, hanem maga az autóút.

Innen vezet fel a rövidke séta az 52 méter magas, fenségesen lezúduló jelenséghez.

Feltereljük az ámuldozó aprónépet. A zuhatag mindkét oldalán merész ösvényeken juthatunk magasabbra, hogy változatos rálátásunk legyen a katlanra.

Mire is vágyunk vajon az életben? Hatalom, pénz, szex? Naná, de azon kívül? Egészség, biztonság avagy nyugalom? Ühüm, egyre dagad a maszlói piramis. Kezd egy habzsoló lufira hasonlítani. Össze is zavarodik az elme ebben a sokféleségben. Ideje rendet tenni a sokakat feszítő érzelmi perpatvarban.

Remélem segítek azzal, hogy elárulom az emberi vágyak netovábbját: bemenni egy vízesés mögé. Nos, itt a kihagyhatatlan lehetőség, nem is szalasztjuk el.

Alaposan elázunk a kiterjedt vízpermetben, de senki sem bánja. Ragyogó nyár van, gyorsan száradunk, és felejthetetlen élménnyel lettünk gazdagabbak.

Visszaülünk az autóba a további 5 km leküzdésére, amely már a szilárd burkolat legenyhébb jellemzői sem mutatja. Az Aljažev dom menedékház közelében a Kékestető magasságában járunk. A ház mögött ott büszkélkedik a Triglav.

Elindulunk a szépséges patakvölgyben. Csakhamar megpillantjuk az elesett partizán hegymászók emlékművét, a jó 5 méter magas sziklaszeget a karabinerrel. Sok mindent lehet gondolni a 2. világháború eseményeiről és utóhatásairól, de a jugoszláv partizánok biztosan megérdemlik a tiszteletet.

Kiérünk az erdőből, rövid szakaszon gyalogfenyők szegélyezik az ösvényt, majd felérünk abba a kőtengerbe, amelyet a Triglav gigantikus, 1200 méter magas, északi sziklafaláról lehullott tömbök alkotnak. Eddig is lenyűgöző volt a látvány, de itt tényleg elérkezik a meghatott döbbenet pillanata.

Erősen benne járunk már a délutánban, és több szépséget nem is vagyunk képesek befogadni. Zsibbadt, de a zsigereinkig ható boldogságban szivárgunk vissza a kempingünkbe.

Itt jártunk:

Šmerc ház

Peričnik-vízesés

Szólj hozzá

Júliai-Alpok Mojstrana Martuljek-szurdok Via ferrata Jermanov Peričnik-vízesés Gozd Martuljek Spodnje slap Brunarica pri Ingotu Finžgarjeva-kápolna Zgornji slap Šmerc ház Koča pri Peričniku Szlovén Alpin Múzeum Aljažev dom